Každý rodič, ktorý vychováva svoje dieťa, chce samozrejme,
aby bolo zdravé, v kruhu svojej rodiny šťastné, v škole dobre prosperovalo,
aby sa vyvíjalo len tým najlepším smerom.
Nie je to však také jednoduché. Deti,
ktoré mávajú problémy s učením a správaním je dnes čoraz viac.
Donedávna sa
tieto problémy brali ako nejaká chyba vo výchove detí alebo nedostatočná príprava
na vyučovanie. Avšak mnohé z nich môžu mať niektorú z porúch učenia alebo správania.
Takéto deti potrebujú pomoc odborníka, ktorý im rôznymi špeciálnymi cvičeniami môže
podať návod, ako si s problémom poradiť.
Rodičia by si mali viac všímať problémy detí pri ich učení a správaní sa a v prípade pochybnosti zájsť za odborníkmi.
– je porucha prejavujúca sa v čítaní. Úroveň čítania je nižšia než všeobecná inteligencia.
Môže postihovať rýchlosť, techniku, presnosť čítania a porozumenie textu.
• zámena opticky podobných písmen napr. b-d, s-z, m-n, u-n ...
• zámena písmen, ktoré sú akusticky podobné napr. b-p, ž-š, t-d, s-z, k-g...
• zámena funkčne podobných písmen, napr. samohlások a-o-e-u, spoluhlások h-k-l
• zámena poradia písmen v čítaných slovách
• vynechávanie písmen, vkladanie samohlások do spoluhláskových skupín, vynechávanie akejkoľvek časti slova
• ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu
• nerozlišovanie kvality písmen, slabík / zanedbávanie dĺžňov, nesprávne čítanie mäkkých a tvrdých slabík di, ti, ni, li, dy, ty, ny, ly, prípadne zámena týchto slabík /
– je znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania.
Porucha postihuje grafickú /formálnu stránku / písomného prejavu, nie obsahovú.
• nedodržiavanie veľkosti a tvaru písmen
• dysgrafik si často nepamätá tvar písmena, dlho si naň spomína, nevie ho napodobniť
• nesprávny sklon písma
• zrkadlové tvary písmen
• zámeny písmen, najčastejšie sa vyskytuje zámena a/o, m/n, búd, t/d,
z/s, p/b, h/ch, k/g, š/ž, h/k/l,
– je porucha učenia prejavujúca sa v pravopise. Nepostihuje celú oblasť gramatiky, týka sa len tzv. špecifických dysortografických javov.
• ťažkosti v diferenciácii mäkkých a tvrdých slabík dy/di, ty/ti, ny/ni, ly/li
• písanie slabík di, ti, ni, li, de, te, ne, le s mäkčeňom
• problematika krátkych a dlhých samohlások
• nerešpektovanie poradia písmen v slovách, vynechávanie písmen
• nezvládnutá analýza viet, spájanie slov vo vetách
– je porucha matematických schopností.
Ide o významne narušenú štruktúru vlôh pre
matematiku pri normálnej úrovni a štruktúre všeobecnej inteligencie.
Dyskalkúlia znamená zaostávanie v schopnosti rozumieť matematickým pojmom, vzťahom a
uplatňovať ich pri riešení matematických úloh.
• dieťa nedokáže primerane matematicky manipulovať s konkrétnymi alebo nakreslenými symbolmi
• dieťa má ťažkosti zoradiť predmety podľa veľkosti, dĺžky atď.
• nevie určiť rad čísel usporiadaných podľa určitého princípu napr. číselný rad v smere vzostupnom a zostupnom, násobky čísel, párne a nepárne čísla
• nie je schopné prečítať viacmiestne číslo s nulami, čísla napísané zvisle
• má ťažkosti pri písaní viacmiestnych čísel /píše ich v opačnom poradí, zabúda písať nuly/
• dieťa nie je schopné prevádzať matematické operácie – sčítanie, odčítanie, násobenie...
• geometrii sa objavujú problémy pri rysovaní a ťažkosti v diferenciácii geometrických tvarov
– je porucha pozornosti s hyperaktivitou.
Zvládnuť energiu dieťaťa s touto poruchou nie je jednoduché,
vyžaduje si to množstvo trpezlivosti nielen v kruhu rodiny dieťaťa, ale aj v školskom prostredí.
• dieťa s ADHD je veľmi živé, neposedné
• často sa samo vystavuje riziku a nevydrží pri jednej činnosti viac ako pár minút
• má výrazné problémy pri udržaní koncentrácie, je nesústredené
• dieťa je ťažko ovládateľné
- je porucha pozornosti.
V podstate má rovnaké príznaky ako dieťa s ADHD,
ale s tým rozdielom, že sa u neho neprejavuje nadmerná aktivita,
agresivita ani prehnaná impulzívnosť. Sú to deti, ktoré potrebujú rovnako ako
deti s ADHD veľmi citlivý prístup, podporu, motiváciu a v niektorých prípadoch a
situáciách možno i konkrétny návod na to, ako sa majú správať.
• je skôr veľmi tiché, ustráchané a nenápadné
• mnohokrát ide o plachého samotára
• taktiež má veľmi veľké problémy s udržaním pozornosti
– je celková spomalenosť dieťaťa
• dieťa je pomalé, ťažkopádne, neobratné
• je to skôr plachý samotár
• je mnohokrát bez záujmu
e-mail: r.radmat@gmail.com | © RADMAT | created by L&T |
![]() |
![]() |